Friday, August 06, 2010

Rendang Daging Mudah


My first attempt buat rendang. Ada member sampai tak percaya saya tak pernah buat rendang, walhalkan sikit hari lagi saya sambut birthday ke-36. Agaknya, ni termasuk dalam list must-cook-before-you-turn-36 kot? Saya telek internet, telek buku-buku yang ada. Ada yang bahan-bahan sampai termasuk jintan-jintan semua tu, ada yang guna buah keras. Since saya baru pertama kali nak buat, saya cari yang paling mudah and lastly adaptasi resepi Rendang Daging dari buku Resepi Bonda ni. Buku ni saya beli way back in August 2009. Ni kiranya resepi sulung yang saya cuba dari buku ni. Saya tambah an ingredient or two aje.




Hasilnya? Kalau suami tambah makan dua kali... apakah maknanya kannnn. Saya kembang setaman hari ni. Hati berbunga-bunga.

Jom.. sapa-sapa nak join mekar setaman sambil hati berbunga-bunga, meh tengok resepi..

Bahan-bahan
1. Daging - dalam 300gm, potong sederhana tebal
2. Santan - dari sebijik kelapa
3. Kerisik - 2 sudu besar
4. Bawang kisar - 4-5 sudu besar
5. Cili boh - 2-3 sudu besar
6. Kunyit - 1.5 inci*
7. Halia - 1.5 inci*
8. Lengkuas - 1 inci*
9. Cili burung - 10 biji*
10. Serai - 2 batang, titik
11. Daun kunyit - 1-2 helai, koyakkan
12. Daun limau purut - 3-4 helai, koyakkan
13. Asam keping - sekeping
14. Garam - secukup rasa
* kisar

Cara-cara
- Dalam sebuah kuali, gaulkan daging dengan bawang kisar, cili boh dan lain-lain bahan kisar.
- Masukkan santan, kerisik dan serai. Hidupkan api sederhana.
- Masukkan garam.
- Bila mula menggelegak, masukkan daun limau purut dan daun kunyit. Biar seketika, kemudian masukkan asam keping.
- Tutup kuali, kecilkan api.
- Kacau sekali sekala hingga kering.

Saya hidangkan ni dengan pulut tanak. Makan dengan lemang pun okay. Kalau beli kat luar Pasar Kajang nun, sepeket ceto'it kecik ajer dah RM2.50... Rupanya mudah ajer nak buat rendang nih...

No comments: