Sunday, August 16, 2009

Ayam Goreng Ala China

Kalau semalam saya dah cuba Ayam Tumis Asam daripada mukasurat 21 Buku Masakan Wanita Malaysia dan Singapura, hari ni saya buat Ayam Goreng Cara China, daripada mukasurat 54 pula. Ni special request dari En Tebby.

Memang berlainan rasanya daripada yang diperap dengan rempah ready-made McCormick dulu tu. En Tebby prefers this kind. Cuma lebih leceh dari McCormick sebab ada acara hiris menghiris, sukat menyukat dan salut menyalut. Takpe lah kan. As long as our cooking orang suka *jeling orang sebelah*. Plus, this one is waayyyyyy cheaper too. Tak ada ingredients pelik-pelik. Basically semuanya menggunakan bahan-bahan yang commonly memang dah ada di rumah kita. Kicap, garam, gula, antaranya. Proses pemerapan bermula malam semalam lagi. Orang kampung saya kata rasanya akan 'lebih mesera' (lebih mesra) antara perapan dan bahan yang diperap. Pagi ini cuma gorengkan saja.

Saya cuma buat 7 kepak saja. Itu saja kepak yang ada dalam freezer saya. Lagipun sesi mencuba kan. Kang kalau perap banyak-banyak and tak menepati selera, sapa pulak nak makan, kan.

Here goes the recipe. Saya tak ikut resepi asal 100%. Ubahsuai dengan selera orang-orang kat rumah ni.


Bahan-bahan
1. Kepak ayam - 7 keping, dibersihkan dan toskan air
2. Halia - hiris nipis dan halus *A
3. Daun bawang - hiris *A
4. 1 suduB kicap pekat *A
5. I suduB kicap cair - saya guna cap 'popo' *A
6. Gula *A
7. Garam *A
8. Lada Sulah *A
9. 1 kuning telur **B
10. 2 suduB tepung jagung **B


* A - Untuk perapan
**B - Untuk menggoreng


Cara-cara
- Perapkan kepak ayam dengan bahan *A selama sekurang-kurangnya 6 jam. Simpan dalam bekas bertutup dalam peti sejuk.
- Pukul kuning telur dan tambah tepung jagung. Jadikan pes yang pekat.
- Lumurkan kepak ayam yang telah diperap dalam pes tepung jagung+kuning telur.
- Goreng dengan api sederhana kuat. Saya tutup kuali untuk mendapatkan teksture yang lembut dan lembap.

Di bawah ini pula gambar menu sarapan kami pagi ni. Sempoi aje. Mee Goreng (Tebby buat), Kepak Ayam Cara China dan Kepak Ayam McCormick (direct sungguh comparison kan). Airnya pula Teh-O. Untuk Mee Goreng, sedap dijodohkan dengan keropok keping. Semuanya disediakan dengan penuh kasih sayang!




No comments: