Tuesday, August 11, 2009

Udang Sweet Sour


Menu hari ni untuk lunch ialah Udang Sweet Sour dan Ayam Goreng. Untuk dinner (dan saya berbuka puasa nanti), saya plan nak buat Mee Wantan.

Seperti semalam, jam 5.15pagi saya dah menyanggul rambut untuk memasak di dapur. Bibik Ros pulak sibuk menyapu dan mengemop lantai. Dek sebab saya dah ada menu, maka senang kerja saya. Malam tadi sebelum tidur saya dah keluarkan ayam dengan udang dari freezer untuk di-thaw-kan. Ayam dengan udang (dan bahan-bahan lain), saya dah letakkan dalam bekas-bekas dengan anggaran 'sekali masak' setiap satu. Maka tak perlukan thawkan 1kg udang sedangkan nak pakai cuma 3-4 ekor sebagai rencah kan?

Jam 5.45 pagi saya dah siapkan Udang Sweet Sour dan sudah garam-kunyit-kan ayam untuk Bibik Ros goreng kemudian.

Oh ya, saya bersahur ala kadar dengan sandwich telur sama segelas susu dan air masak. Juga segolek jamu.

Resepi? Senang sangat, segan nak share. Tapi bubuh aje lah kan..

Bahan-bahan
1. Udang
2. Bawang putih - hiris nipis
3. Halia - hiris nipis
4. Tomat0 - potong into 8 wedges, bergantung kepada saiz tomato
5. Sos tomato
6. Sos cili
7. Sos tiram
8. Garam & gula

Cara-cara
- Lumurkan udang dengan sedikit garam.
- Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Goreng udang hingga separuh masak. Angkat.
- Panaskan kuali. Tumiskan bawang putih dan halia hingga wangi.
- Masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram. Sos tomato sedikit saja sebab nanti nak masukkan tomato fresh. Tambahkan sedikit air dan kacau hingga mendidih. Kalau nak kuah banyak, masukkan lebih air.
- Masukkan semula udang tadi bersama-sama dengan tomato. Kacau hingga udang masak.
- Ready to serve!

No comments: