Thursday, August 20, 2009

Mee Goreng Hailam



Semalam saya berpuasa. Tekak terasa tak nak makan nasi untuk berbuka. Fikir punya fikir, teringat ada mi kuning dalam fridge. Cadangnya nak singgah Jusco atau Econsave beli pasta dengan sos. Ini untuk Kakak. Lately ni dia tak nak makan nasi pulak. Tapi saya sampai lewat semalam. Dekat pukul 7.00 mlm baru sampai rumah. Jadinya semua orang terpaksa berpuas hati dengan mi saja.

Waktu lunch semalam sempat saya menelek-nelek web, cari resepi untuk mi. Yang mudah lah. Sudahnya saya berkenan dengan Mee Goreng Hailam. Untuk cuci-cuci mata, bolehlah berkunjung ke trymasak di sini.

Bahan-bahan
1. 1 bungkus mi kuning - cuci dan toskan
2. Sedikit dada ayam - potong dadu
3. Sedikit udang saiz sederhana
4. Sedikit sotong
5. Sawi
6. 1 suduB kicap cair
7. 1 suduB kicap pekat
8. 1 suduB sos tiram
9. 1 suduB stok ayam - semalam saya guna stok ayam maggi aje. stok yang buat sendiri dah habis untuk Wantan Nudle yang saya buat sebelum ni.
10. 3 suduB bawang kisar
11. 1 biji cili besar - hiris (untuk hiasan)

Cara-cara
- Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumiskan bawang kisar.
- Masukkan ayam, udang dan sotong. Kacau seketika. Masukkan sedikit air dan biarkan mendidih.
- Masukkan pula sos tiram dan sos ayam. Didihkan sehingga ayam, udang dan sotong masak.
- Masukkan mi kuning dan sawi serta kicap cair dan kicap pekat.
- Goreng sehingga masak.
- Ready to serve!

No comments: